HTML

Uglee archív

Friss topikok

  • 39371: Mogyikám, egy isten vagy. Mit isten? Istennő :) (2011.02.08. 01:44)
  • 39371: A vécélehúzó elfertőződött? :S (2011.01.19. 10:25)
  • 39371: Jó, biztos én rontok el valamit, de nekem nem sikerült, csak másnapra rendelnem még ilyen étteremb... (2011.01.19. 10:24)
  • 39371: Na, ennek is a narkós, tetves kurva anyját! (2011.01.14. 00:38) 1000

Címkék

2008.01.11. 15:45 Uglee

Hüh, rohan az idő, a zenekaraim alakulnak, alakulnak, a munka megyen, én pedig ismét felbasztam magam embertársaim értetlenségén.

Komolyan szeretnék értekezni a cipzár-elvről. Az az, amikor kétsávos úton az egyik sávban felborul egy mázsa törkölypitymagot szállító robogó, és csak a másikon lehet közlekedni, miáltal úgynevezett útszűkület (nem vagyok benne biztos) alakul ki, vagy csak úgy szimplán elfogy egy sáv, és sok az aztó, és az autósok úgy jönnek, hogy egy jobbról, egy balról.  Sokan úgy ismerik, hogy cipzár-elv, és néhányan úgy, hogy cipzár-szabály. Nagyon szép elnevezések ezek, csak Magyarországon nincs ilyen KRESZ-szabály. Olyan van, hogy:

36. § (7) Ahol valamelyik forgalmi sáv megszűnik, annak a járműnek van elsőbbsége, amelyik terelővonal átlépése nélkül haladhat tovább. Ha a forgalmi sávok útburkolati jellel jelölve nincsenek, annak a járműnek van elsőbbsége, amelyik irányváltoztatás nélkül tud továbbhaladni; ha pedig mindkét jármű csak irányváltoztatással tud továbbhaladni, annak a járműnek van elsőbbsége, amelyik addig a jobbra eső forgalmi sávban haladt.

 

Magyarán ha a bal sáv megy, és a jobb áll, akkor  a jobb oldalon várakozó autósoknak addig kell türelmesen várakozniuk, amíg valakinek meg nem esik rajta a szívük, és be nem engedik őket.
Naszóval, az egyensúlyi helyzet az lenne, hogy már jóval az útszűkület előtt besorolnának az elfogyó sávból a nem elfogyóba. Ez azért lenne jó, mert a szűkületnél már rég egy kocsi széles sor akár 40-50-nel is át tudna hussanni a lyukon. Ha valaki siet, vagy bunkó, és megpróbálja megelőzni a sort? Szíve joga, a KRESZ lehetőséget biztosít neki. Viszont: 

29. § (1) Aki járművel irányt változtat (terelővonalat, az úttest szélét vagy képzeletbeli felezővonalát átlépi, forgalmi sávot változtat, másik útra bekanyarodik, főútvonalról vagy szilárd burkolatú útról letér stb.) köteles az azonos irányban vagy szemben haladó, irányt nem változtató járműveknek elsőbbséget adni.

Valamint azt is tudjuk, hogy elsőbbséget kikényszeríteni szintén tilos, meg mindenféle zavarásokat is tiltogatnak az okosok. Magyarán addig állhatna ott a siető, amíg be nem engedik, kockáztatva ezzel eredeti helyét a sorban, mert ha nem esik meg valamelyik sietőn valamelyik haladónak a szíve, akkor ott állhat napestig az elfogyó sáv legelején.

A legfaszább az lenne, hogy aki nem siet (persze, ki nem siet...), az azonnal besorolna a nem elfogyó sávba, meg aki siet, az is, aki pedig annyira siet, hogy meg kell előznie a sort, az tegye, de ne tolakodjon. És hogy ténylegesen ne is tolakodhasson, vagyis eszébe ne jusson, ezért valóban a maximális lehetséges illetve ésszerű sebességgel kéne haladnia az egész sornak keresztül az útszűkületen. Ha valaki villant kettőt, kicsit lelassít, befér egy sietős, az még mindig jobb, mint amikor dudálás, ideges faszkodás, kikényszerítősdi, aztán a győztes autó nulláról felgyorsít mintegy 20-ra az útszűkületben.

Már matematikailag is jobb a KRESZ által sugallt megoldás, nem?

Ehhez tényleg csak az kéne, hogy az emberek felfogják, hogy a sietés maga ebben a helyzetben nem hoz pozitív eredményt. És nem ilyen gyáva szaroknak kéne lenniük, hogy félnek, hogy kijönnek eléjük. Ha menne az egész sor negyven-ötvennel, nem dugná ki az orrát az Audis, hogyisne, még összetörne. Plusz egy kicsit kéne csökkenteni a pökhendi "Na, nézd a sietős BMW-s köcsögöt" felfogásból, és ha látod, hogy elbasztad a gyorsítást, és már egy 3/4 autónyi hely van előtted, akkor inkább gáz le, két villantás, aztán bejön az úgynevezett paraszt, és alig vesztettél fél másodpercet.

Amit még én szeretnék sugallani, az az, hogy a BMW-s, Audis, sportmercis tolakodó köcsögöket lehet utálni, de az a BMW, Audi, illetve az összes ilyen sportszar azért van az ember tulajdonában, mert szeret vele gyorsulni. Figyeld csak meg, hogy ha nem fél centire állsz rá, és kisunnyognia kell, hanem mondjuk két méterről rávillogsz, olyan gyorsan ott terem előtted, mintha eredetileg ott lett volna, és bár a büszkeségünkön csorba esett, mégsem veszítettünk semmit, mert 3 másodperc múlva vége a dugónak, és a sportverdának már csak a kondenzcsíkját látod. Bunkó, tolakodik, mutogat, mindent el lehet mondani ezekről az emberekről, csak azt nem, hogy lassúságukkal feltartják a forgalmat.

Szóval kicsit alkalmazkodjunk jobban a törvényekhez, ne becsüljük le a bunkó gyorsulási képességét, és legyünk egy kicsit toleránsabbak.

Szerintem átnevelhető a nép erre a modellre, amit mondok, még a magyar is, hiszen melyik magyar ne szeretne hosszú sorokban elszáguldani jogosan vagy nem jogosan parasztnak vélt embertársa mellett röhögve, és mindig akad egy-egy jószívű, aki beengedi azt az 1-2 bunkót és valóban sietőt.

Magyarok! Hiszen csak egy másik fajta bunkóságra kéne átszokni... 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://uglee.blog.hu/api/trackback/id/tr806553599

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása